tiistai 17. tammikuuta 2012

KUKA KUSTANTAA?


Yhä enenevässä määrin netin kirjallisuutta sivuavat keskustelupiirit pohtivat perinteisten kustantamojen rinnalle nousseiden pienkustantamojen ja omakustanteiden asemaa ja arvostusta kirjallisuuden kentässä. Viime aikoina on ilahduttavasti noussut tunnustustakin saaneita kirjailijoita myös pienistä kustantamoista. Näiden kustantamojen asema on vakiintunut ja niistä nousseita kirjailijoita arvostetaan aidosti kirjallisten ansioidensa perusteella.
Ohessa Kiiltomadon artikkeli kustantamoista ja oikeista kirjailijoista vuodelta 2001. Artikkeli on edelleenkin ajankohtainen.

MITÄ AJATUKSIA ARTIKKELI SINUSSA HERÄTTÄÄ?

MITEN SUHTAUDUT OMAKUSTANTEISIIN?

MILLAISEN KUSTANTAMON TOIVOISIT KUSTANTAVAN KIRJASI, MIKSI?


Kirjailijan työssä on kolme ylitettävää vastusta; kirjoittaa jotain julkaisemisen arvoista, löytää joku rehellinen julkaisemaan se ja saada joku järkevä lukemaan se.
Charles Caleb Cotton

4 kommenttia:

  1. Luin artikkelin. Vanity Press oli itselleni uusi termi, olen sen kyllä kuullut, mutta en ole tiennyt, mitä se tarkoittaa. Erikoinen ilmiö. Muuten artikkeli oli mielestäni vähän tylsä.

    Jos nyt leikitellään ajatuksella, että saisi valita kustantamon, niin valitsisin sellaisen, joka on keskittynyt julkaisemaan nimen omaan kirjoja, ei jotain muuta.

    VastaaPoista
  2. B.N., Vanity Press oli minullekin termi jonka kyseinen artikkeli selvensi. Mitä tarkoitit kustantamoilla jotka julkaisevat jotakin muutakin? Tarkoititko kustantamoja joilla on esim. koulu/tietokirjallisuutta tai musiikkituotantoa? Entäpä suhteesi pienkustantamoihin tai omakustanteeseen?

    VastaaPoista
  3. Tarkoitin kustantamoja, jotka julkaisevat pääasiassa esim. sarjakuvia. En tosin tiedä kuin yhden sellaisen Suomessa. Pienkustantamot - no, ne voivat varmasti olla yhtä hyviä kuin suuretkin, ainakin kirjailijan kannalta, paitsi jos kyseessä on niin pikkuruinen kustantamo, ettei sillä ole yhtään varaa markkinointiin tms. Omakustannetta en olisi itse kiinnostunut koettamaan :)

    VastaaPoista
  4. B.N., Nostit esiin mielenkiintoisen aihealueen, nimittäin markkinoinnin. Millainen olisi hyvää, kirjan myyntiä edistävää markkinointia? Onko lehtimainonta edelleen hyvä tapa vai tuoko uusi tapa toimia mediassa ja sen tarjoamat mahdollisuudet uuden paremman foorumin?

    VastaaPoista