torstai 17. marraskuuta 2011

TULKKI TARPEEN


Uusi kotimme on hyvin varusteltu, mutta nettiyhteyttä ei ollut valmiina. Siis soitto jälleen ystäväksemme muodostuneelle tulkillemme, lempinimeltään Pedrolle. Kolusimme hänen kanssaan koko joukon kännykkäkauppoja, mutta netin saanti osoittautui hankalaksi tapaukseksi varsinkin kun olemme toistaiseksi vain lomalaisia, emme pysyvästi maassa asuvia. Halpoja nettitikkuvaihtoehtoja olisi ollut mikäli olisimme solmineet puhelinyhtiön kanssa 2 vuoden kiinteän sopimuksen kuukausimaksuineen. Tulevaisuus on avoin joten suljimme sen vaihtoehdon pois. Lisäksi tarjolla oli liian heikkoja yhteysnopeuksia, haluammehan täälläkin nähdä YLE:n uutiset! Viimein löytyi firma jolla oli tarjota langaton, riittävä yhteysnopeus pelkällä kuukausimaksulla ilman aikarajaa. Sitten alettiin käymään kauppaa Pedron välityksellä:
Myyjä: Asuinosoite ja puhelinnumero, kiitos
Pedro antoi tiedot
Myyjä: Asiakkaan pankin tilinumero, kiitos
Pedro esitti Jukan suomalaisen tilinumeron.
Myyjä: Tämä tieto ei riitä. Tarvitsen todistuksen, että tilillä on katetta ja että tili on käytössä.
Siispä etsimään internet-kahvilaa, joka löytyikin muutaman korttelin päästä. Siellä nettipankkiin ja tulostus yhdestä tilitapahtumasta. Takaisin nettikauppaan. Kuitti myyjälle.
Myyjä jo hieman turhautuneen oloisesti silmäili kuittia ja sanoi: Tämä ei riitä. Tilinumeron pitää olla IBAN- tunnuksellinen. Oli jo myöhä, joten Pedro kehotti meitä hankkimaan jostakin tuon IBAN -pankkitilinumeron ja jatkaisimme asian hoitoa seuraavana päivänä. Palasimme kotiin ja papereidemme joukosta löytyi veroviraston veroselvitys jossa onneksemme oli tarvittava numero. Emmehän sitä ulkoa muistaneet, koska nettipankissa emme sitä yleensä tarvitse. Kirjoitimme numeron aiemmin tulostettuun tilitapahtumakuittiin.Seuraavana aamuna tapasimme Pedron nettikaupan edessä ja menimme sisään jatkamaan keskenjäänyttä kaupankäyntiä.
Pedro ojensi kuitin myyjälle huokaisten ja sanoi: Tässä lopulta tämä tarvittava IBAN-numero.
Myyjä: Numero on väärä. Siinä ei ole riittävästi numeroita. Niitä pitäisi olla 20 ja antamassanne on vain 14.
Ilmeisesti veroselvityksessä olevasta numerosarjasta oli automaattinen tietojärjestelmä pudottanut osan nollista pois, emme tiedä, mutta lopputulema oli että asia jäi jälleen kesken. Mikä neuvoksi?
Pedro: Ei auta kuin hankkia espanjalainen pankkitili, josta saamme myyjälle kelpaavan numerosarjan.
Sitten pankkiin, jossa ystävällinen pankkivirkailija ilmoitti että ei puhu englantia ja niin Pedro jälleen hoiti puhumisen. Puoli tuntia kului ja kasa virallisia papereita allekirjoitettiin. Lopulta olimme espanjalaisen pankkitilin haltijoita. Takaisin nettikauppaan. Nyt lopulta päästiin sielläkin sopimuksen allekirjoittamiseen. Yhteyksien asentaja tulisi n. viikon kuluttua. Hänkin puhuu pelkkää espanjaa ja kaikki tarvittavat asiakirjat ovat espanjankielisiä. Siispä Pedro lupautui yhteyshenkilöksi ja varmistamaan että yhteys aikanaan toimii. Kielitaidosta olisi apua moneen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti