maanantai 23. huhtikuuta 2012

KIRJAN AVAINTAPAHTUMA

Avaintapahtumalla tarkoitetaan tilannetta, jossa tapahtuu päähenkilön kannalta merkittävä, sisäinen tai ulkoinen käänne.
Useimmiten tällainen tapahtuma käsittää yhden merkittävän asian. Olipa asia millainen tahansa, ensisijaisen tärkeää on, että tapahtuma herättää lukijan uteliaisuuden: Mitä tapahtuu seuraavaksi tai miten se tapahtuu?
Rakenteellisesti tapahtuman rakenne muistuttaa koko tarinan rakennetta, sillä on alku, keskikohta ja loppu / koukutus.
Konflikti on tapahtuman keskeinen elementti. Erimielisyys tai jokin ristiriita on lähes aina mielenkiintoisempaa kuin yksimielisyys.
Kirjoittaessasi tapahtumaa, kysy itseltäsi:
  • mitä asiaa kirjan tapahtumassa käsitellään?
  • miten tapahtuma päättyy?
  • mikä jokaisen tapahtumassa mukana olevan henkilön merkitys kokonaistarinalle on?
  • Mitä on tapahtunut ennen ja mitä avaintapahtuman jälkeen seuraa – jännite
  • mikä on jokaisen henkilön asenne ja tahdonsuunta?
Jännitteen syntymiseen vaikuttaa myös:
  • tapahtumaan sisältyvän dialogin tunnelma
  • jääkö/jätetäänkö jotakin oleellista sanomatta
  • valehtelun mahdollisuus
  • epäloogisuudet ja yllätysmomentit (henkilö toimii odotusten vastaisesti)
Lukijan mielenkiintoa ei herätä ensisijaisesti se, mitä henkilöt puhuvat keskenään. Sen sijaan kiinnostusta pitää yllä tunnekuljetus, joka syntyy siitä, mitä henkilöt tahtovat ja tavoittelevat, mitä tuntevat, mitä salaavat, millaista strategiaa käyttävät saavuttaakseen haluamansa, valehtelevatko kenties.
Mieti oman käsikirjoituksesi valossa edellä mainittua avaintapahtumaa. Tunnistatko sen? Tutki kirjoitustasi ja vastaa joko kirjallisesti tai mielessäsi edellä esitettyihin kysymyksiin.

6 kommenttia:

  1. Voi voi... minä en ole varma tunnistanko. Yritän vältellä postauksen ohjeiden kaltaista matskua, koska vain masennun kun huomaan rakentaneeni käsikseni jotenkin väärin.

    Vaikka "leffastani" taidan kyllä sittenkin löytää. Jotakin on opittu!

    Henkilöiden tahtoa ei muuten voi koskaan ylikorostaa kun puhutaan kirjoittamisohjeista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse ajattelen että kirjan avaintapahtuma on kokonaisuuden kannalta kirjan keskeinen ja tärkein juttu ja olen siihen mielestäni satsannut paljon. Sillähän on vaikutusta koko kirjan jännitteeseen ja teemojen kehitykseen. Päähenkilön tahtotila onkin sitten esikoisessani kinkkisempi juttu. Tilannehan on se, että päähenkilö ei tahdo, mutta muut tavallaan vievät häntä ja pakottavat ratkaisuihin.

      Poista
  2. Hmm... kuinkahan monta avaintapahtumaa kirjassa voi olla? Minun käsikirjoituksessani niitä taitaa olla montakin kappaletta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nähdäkseni kirjassa voi olla useampikin käänne/tapahtuma joka vie kirjan tarinaa eteenpäin. Esimerkiksi kaikki yllättävät tilanteet tai tarinan kannalta merkittävien henkilöiden mukaan tulo voivat varsin hyvin olla tällaisia. Itse kuitenkin ajattelen että keskeinen tapahtuma, josta tarina käynnistyy, olisi tällainen avaintapahtuma, tavallaan suurempi ja merkittävämpi kuin muut käänteet ja avaintapahtuma jollakin tapaa sanelee myös kirjan suunnan vaikka yllätyksiä matkalla olisikin.

      Poista
  3. Minä ehkä löysin projekti R:n avaintapahtuman. Tai siis se on kohtaus, joka määrittelee sen, mitä koko tarinassa tapahtuu. Niitä löytyy kyllä myöhemminkin, käännekohtia nimittäin. Täytyykin muistaa tarkastella tuota the avaintapahtumaa uudestaan mainitsemiltasi näkökannoilta. Hyviä vinkkejä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva jos löysit tekstistä itsellesikin jotakin pohdittavaa. Itselleni myös juuri tämä avaintapahtuman pohdinta ja sitä vasten kässärini tarkistelu on koitunut todella arvokkaaksi ja tarinan jännitettä ja teemoja avaavaksi jutuksi. Avaintapahtuman pohdinnan kautta näkee tekstinsä ikään kuin ulkopuolisen silmin ja mahdolliset ongelmakohdat ehkä sitä kautta avautuvat.

      Poista