Kirjassa dialogin osuus saattaa olla vähäistä, mutta silloin sen merkitys entisestään korostuu. Dialogia, joka ei vie kirjan tarinaa eteenpäin tai on merkityksetöntä itse jännitteen kannalta on parempi välttää.
Käyttäessäsi dialogia osana kirjan tapahtumia, on syytä paneutua seuraaviin seikkoihin:
Dialogi:
kertoo henkilön luonteesta
välittää informaatiota
kuljettaa tarinaa
paljastaa henkilöstä uusia puolia
paljastaa konflikteja henkilöiden välillä
- paljastaa tunnetiloja
Hyvä dialogi on yleensä nopeaa ja iskevää. Kuvailua ja maalailua kannattaa välttää. Dialogia voi ajatella valtapelinä. Useimmissa kohtauksissa joku pitää valtaa ja joku toinen taas pyrkii saamaan sen itselleen. Kirjoittajaohjaajani käytti aikoinaan osuvaa sanontaa toimivasta dialogista kuvatessaan sitä miekaniskuiksi.
Dialogi on siis mitä suurimmassa määrin
toimintaa.
Pohdi oman käsikirjoituksesi dialogin käyttöä. Antaako se riittäviä/ oikeanlaisia vastauksia ja kuljettaako se tarinaa eteenpäin? Onko siinä miekaniskuja?
Olen varmaan ennenkin maininnut, että pidän kovasti dialogin kirjoittamisesta, ja sitä teksteissäni onkin runsaasti. En kuitenkaan aio sitä vähentää, koska ei sen määrästä ole kritiikkiäkään tullut. (Vielä. :)
VastaaPoistaKirjaamasi dialogin määritteet ovat ihan hyviä. Ehkä kannattaa ottaa huomioon vielä se, että kaikki henkilöt eivät puhu samalla tavalla. Tai jos puhuvat, heidän persoonansa eivät erotu tarpeeksi.
Otit esiin hyvän seikan; dialogi tukee uskottavan henkilöhahmon luontia ja puhetapa on osa sitä. lähinnä puhekieli ja nuorten käyttämä kieli voivat olla osa tehokeinoa. Itse dialogin sisältö on kuitenkin mielestäni kaiken a ja o. Itse vältän tekstissäni pitkiä dialogeja mikäli ne eivät selvästi tuo tarinaan jotakin uutta käännettä tai lisää jännitettä.
PoistaTavallinen kirjoittaja kirjoittaa vain. Minullakin on opittavaa,
VastaaPoistaettä tuon toisten ihmisten ajatuksia, kysymyksiä, mielipiteitä
näyttävämmin esille